Hoe kan ik mijn positie in Google meten?
Bovenstaande vraag wordt veel gesteld en is lastiger dan het in eerste instantie lijkt. Sterker, het accuraat controleren ervan is ingewikkeld en voor ieder doel/branche weer anders. In dit bericht laat ik je een paar manieren zien waarmee je de positie van je website kunt achterhalen.

Waarom is het lastig om zoekresultaten te meten?
Een zoekterm in Google, Bing of Yahoo! is verwant aan verschillende processen daaronder. Voornamelijk persoonlijke. Google wilt een zoekresultaat aansluiten bij jouw zoek- en surfgedrag. Maar wat voor jou een goed resultaat is kan voor iemand anders weer niet van toepassing zijn. Een zoekresultaat wordt door de volgende manieren weergegeven:
- Bezochte websites. Wanneer je eerder een website hebt bezocht die overeenkomt met eenzelfde zoekterm wordt deze website speciaal voor jou hoger in de zoekresultaten weergegeven.
- Testen van zoekmachines zelf. Google werkt continu aan de beste resultaten. Er komen dagelijks veel nieuwe artikelen op het internet te staan. Doormiddel van het schuiven van posities wordt bekeken welke pagina’s beter “aanslaan” dan anderen. Op die manier komt er op langer termijn een beter resultaat voor zoekende mensen.
- Locatievoorziening. Heel slim zorgt Google voor zoekresultaten bij jou in de buurt. Wanneer je met autopech stil staat en zoekt op “garage in de buurt” zal je merken dat er plaatselijke garagehouders worden getoond.
- Verschil tussen mobiel en desktop. Een zoekopdracht via een laptop of computer geeft andere resultaten dan op een mobiel. Heel logisch. Hierboven hebben we al gelezen dat bezochte websites en locatie onderdeel uitmaken van een zoekresultaat. Met je mobiel kom je op verschillende plekken en bezoek je andere websites. Daarnaast geeft Google voorrang aan websites die een goede mobiele weergave hebben.
- Websites met een SSL certificaat krijgen voorrang op websites zonder. Een SSL certificaat is een extra beveiliging van je website. Zie meer daarover in een eerder geschreven artikel.
Op zoek naar goede marketing?
Bekijk wat wij voor je kunnen doen! Bekijk onze dienst > Online vindbaarheid!
Zoekresultaten checken
Er zijn verschillende manieren hoe je zoekresultaten kunt meten zonder dat bovenstaande factoren een rol spelen.
- Google Search Console
- SERPS
- Serpfox
Zo zijn er nog veel meer op te noemen. Ieder met hun eigen voor- en nadelen.
Op zoek naar een goede analyse en een partij die aan de hand van deze analyse je website of webshop kunnen optimaliseren?
Gevonden! Neem contact met ons op!
- 06 april 2020
- Maurijn Pach
- Veenendaal
- Online marketing