Upgraden naar Google Analytics 4 (GA4)
Op 16 maart 2022 kondigde Google aan dat Universal Analytics (de huidige, oude Google analytics) gaat stoppen en dat Google Analytics 4 (GA4) de nieuwe standaard wordt. Dit zorgt voor een hoop verwarring, want het lijkt erop dat er veel data mist en de gebruikersinterface is ook niet zo handig als wat je gewend bent. In dit bericht laat ik zien wat de reden en de vernieuwingen zijn.
Waarom stopt de oude Google Analytics?
Veel marketeers en internetbureau ’s kunnen lezen en schrijven met de huidige versie van Google Analytics. Vaak zijn er ook hele dashboards ingericht om de perfecte/nodige data te laten zien. Maar toch is GA4 al jaren actief. Weliswaar als bèta-versie onder de naam App+Web.
Google geeft op hun website aan om welke 3 redenen zij een nieuwe versie hanteren:
- Een bijgewerkt datamodel;
- Analytics zonder cookies;
- Privacy van data.
Een bijgewerkt datamodel
Hoe gehecht we ook zijn op het huidige Google Analytics, het principe is inmiddels al zo’n 15 jaar oud. Het stamt af van een tijd waarin mobiels en tablets nog niet bestonden. En laat wel wezen, je eigen website is waarschijnlijk nog geen 15 jaar oud, dus in die zin is het knap dat het nog zo goed werkt.
Het huidige Analytics is gebaseerd op onafhankelijke sessies binnen een tijdsbestek. Daarbij worden activiteiten bijgehouden via cookies, voornamelijk via desktops. Daar komt ook direct een probleem om de hoek kijken, want een gebruiker die een website bezoekt via een desktop, tablet én mobiel (en wellicht ook nog eens op verschillende locaties) ziet de huidige GA als verschillende gebruikers. Het is dus hoog tijd dat dit wordt aangepakt. De nieuwe GA4 gaat niet uit van sessies, maar van ‘doelen’ en gebeurtenissen.
Analytics zonder cookies
Het huidige Google Analytics maakt gebruik van cookies om gegevens op te slaan over terugkerende bezoekers en hoe gebruikers de website gebruiken.
Cookies worden heel veel gebruikt en we kunnen haast niet zonder. Het onthoudt bijvoorbeeld simpelweg welke artikelen je in je winkelwagen hebt (of had) staan. Super handig, maar het zorgt er ook voor dat de privacy van internetgebruikers niet helemaal gewaarborgd wordt. Jouw website deelt zijn gegevens met Google. Een derde partij.
Nu privacy al jaren een hot-topic is kiezen bezoekers er steeds meer voor om cookies uit te schakelen. Op je website of via hun browser/computer. Om die reden kan je Google Analytics account geen juiste resultaten geven omdat die hierdoor simpelweg niet worden opgeslagen.
Door deze ontbrekende gegevens was het noodzakelijk om een nieuwe variant te maken. Waarmee de ontbrekende gegevens kunnen worden aangevuld door een andere benadering. Blended data.
Privacy en data
Gegevens privacy wordt steeds belangrijker. Er is inmiddels al een wet AVG, maar ook regels omtrent online verkoop zijn er dit jaar bijgekomen. De nieuwe GA4 is vanuit het punt privacy ontwikkeld, en is van daaruit verder ontwikkeld met de gegevens die we graag zouden willen zien.
Wat gaat er met GA4 voor jou veranderen?
Je wilt natuurlijk weten wat er gaat veranderen. Een tip: probeer niet te vergelijken met wat je al hebt. Het is vooral een andere ingangshoek.
Er komt veelal niets overeen en het ziet er anders uit. Het is geen update, maar een nieuwe applicatie die voldoet aan hedendaagse doelen met de bescherming van een bezoeker.
Ben je op zoek naar een partij die dit gewoon even goed voor je managed?
Je hebt het gevonden. Neem contact met ons op!
Google Analytics 4: Het nieuwe analysesysteem van Google. Of je nu wilt of niet.
Met deze transformatie wordt de analyse van je website of webshop heel anders dan je voorheen gewend was. Aan de andere kant wordt er veel verbetert. Er wordt gekeken naar gebeurtenissen en doelen. Veel meer passend in deze tijd. Daarbij voldoe je ook aan de wetgeving AVG. Met name omdat de opslag en het verwijderen van cookies automatisch is in te stellen.
Het is van belang om het bestaande account voor juli 2023 om te switchen. Wij willen hiermee haast maken zodat we een vlotte overgang kunnen creëren en een overlap kunnen maken van oude en nieuwe gegevens.
- 01 augustus 2022
- Maurijn Pach
- Veenendaal
- Online marketing