Gestructureerde data, extra informatie bij je paginaresultaten in Google
Rich Snippets toepassen in je webpagina’s om zo meer informatie te laten zien in Google zoekresultaten. Waarom is het goed om deze toe te voegen en hoe werkt het? In deze blog leg ik uit wat het is, waarom het toepassen van gestructureerde data handig is, hoe je dat toepast en geef ik concrete voorbeelden van toegepaste rich snippets in de projecten van Pach Design.
Wat zijn rich snippets?
Het is een lijst met informatie die we vanuit een website delen naar o.a. Google. Google weet met die lijst meer over de pagina waarin de rich snippets zich bevinden en past deze toe in de zoekopdrachten van de (be)zoeker.
Google richt zich voornamelijk op een aantal schema’s waarbij een rich snippet kan worden toegepast:
- Vacatures
- Reviews
- Producten
- Nieuwsartikelen en blogs
- Veel gestelde vragen
- Recepten
Voorbeeld:
Bij het plaatsen va een vacature op de website zorgt de gestructureerde data ervoor dat de functietitel, opleidingsniveau, plaats etc. wordt vermeld bij de vacature in Google Zoeken, maar ook dat de vacature in Google Jobs staat.
Waarom moet ik rich snippets toepassen op mijn website of webshop?
Hierboven noem ik al een goed voorbeeld. Het voorziet de bezoeker van veel informatie voordat hij daadwerkelijk op de link klikt. Afhankelijk van het schema worden afbeeldingen, reviews, prijzen en beschikbaarheid weergegeven in de Google zoekresultaten.
De clickrate van een zoeker is daarom een stuk hoger bij het gebruik van rich snippets. En je wilt van een zoeker natuurlijk het liefst een bézoeker maken!
Aan de slag met gestructureerde data
Heb je een website of webshop die je wilt optimaliseren met gestructureerde data? Of ben je op zoek naar een goede webbouwer die verder denkt dan het opleveren van een website of webshop?
Neem contact met ons op om samen te kijken naar de beste oplossing voor jouw organisatie.
Voorbeelden
Praktijkvoorbeelden geven vaak een goed beeld van wat er mogelijk is met gestructureerde data:
CCS Energie-Advies
Schema: Blog/Nieuws
Link: Bekijk nieuwspagina
Elten Logistic Systems
Schema: Vacatures
Link: Bekijk vacaturepagina
Heudra Aanhangwagens
Schema: Product
Link: Bekijk productpagina
Hoe verwerk je gestructureerde data in je website of webshop?
Voor het verwerken van rich snippets heb je wel enige kennis nodig van de techniek die erachter zit. Met een foutieve verwerking werkt het juist averechts. Je hebt kennis nodig van HTML, Javascript en toegang tot je FTP.
Ik kan veel vertellen over de toepassing ervan, maar Google zelf geeft al een goede uitleg: https://support.google.com/webmasters/answer/3069489?hl=nl
Mocht je voor jouw organisatie iemand zoeken die dit perfect voor je kan inbouwen? Neem gerust contact op. Samen kijken we naar de mogelijkheden.
- 26 januari 2022
- Maurijn Pach
- Veenendaal
- Online marketing